Tuesday 9 December 2014

Peristiwa Wahyu di Gua Hira'



Nabi  Muhammad  SAW  terkenal  dengan  sifat  terpuji dalam  kalangan  masyarakat  Arab. Baginda  diberi  gelaran Al-Amin. Sbelum  dilantik  menjadi  Rasul, baginda mengasingkan  diri daripada kaumnya  yang  sesat  dan  tidak berakhlak. Baginda  memilih  Gua  Hira'  yang  terletak  di 'Jabal Nur' sebagai  tempat  beribadat.


Baginda  beribadat  beberapa  malam  sebelum  pulang menemui  keluarganya  bagi  mengambil bekalan  yang disediakan  oleh  isterinya, Saiditina  Khadijah  binti Khuwailid. Baginda  berulang alik  ke  Gua  Hira'  sehinggalah wahyu  diturunkan  kepada  baginda.



Peristiwa di Gua Hira' Pada hari Isnin, 17 Ramadhan bersamaan 6 Ogos 610 masihi, ketika Nabi Muhammad SAW sedang beribadat di Gua Hira', tiba-tiba datang Malaikat Jibril membawa wahyu yang pertama. Maka berlaku dialog antara Malaikat Jibril dengan Nabi Muhammad SAW.




Selepas itu, Malaikat Jibril memeluk Nabi Muhammad SAW dengan sekuat-kuatnya sehingga baginda sukar bernafas. Kemudian dilepaskan tetapi diulanginya supaya Nabi Muhammad SAW membaca sekali lagi. Jawapan yang sama telah diberikan oleh Nabi Muhammad SAW bahawa baginda tidak tahu membaca. Nabi berasa gementar lalu baginda bertanya, "Apa yang saya hendak baca?" Malaikat Jibril menjawab, " Kemudian Jibril menyuruh nabi membaca :


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ{1} خَلَقَ الإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ{2} اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ{3} الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ{4} عَلَّمَ الإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ{5


" Maksudnya : Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan (sekalian makhluk) [ 1 ]. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku [ 2 ]. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah [ 3 ]. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan [ 4 ]. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya [ 5 ]. "


Nabi Muhammad SAW pun membaca apa yang diajarkan oleh Malaikat Jibril. Setelah itu Malaikat Jibril menghilangkan diri. Selepas  itu, Rasullah  SAW pulang  ke rumah  dalam keadaan  gementar, baginda  mendapatkan Saiditina  Khadijah  dan  bersabda, "selimutkan  aku, selimutkan  aku." Saiditina  Khadijah  segera  menyalimutkan baginda  sehingga  hilang  rasa  takut. Baginda menceritakan apa  yang  berlaku  keatas dirinya  dan  Saiditina  Khadijah menenangkan  Rasulluah saw.

0 comments:

Post a Comment

 
;